sunnuntai 10. lokakuuta 2010

101010






Kymmenen asiaa tältä päivältä:
1. Aamu kymmeneltä luin sähköpostia ystävältä. Katselin kuvia ja olisin tahtonut ottaa vauvan syliin. Ja seurata hänen isoveljensä touhuja ihan läheltä. Ja ystävälleni välittää voimia, rauhaa ja luottamusta, siihen, että asioilla on tapana hoitua. Ja että äidit jaksavat kantaa uskomattomia taakkoja harteillansa ja välillä sitä lastia voi jakaa toisten kanssa. Kunpa pian olisimme samassa huoneessa.

2. Olen ihastellut ruskaa. Se on niin kaunista tuolla ulkona. En uskalla ottaa kuvia, koska en osaa sitä lumoa vangita. Ajelin pyörällä ja satoi keltaista. Se on yksi hienoimpia ulkoilukokemuksia. Sain jakaa sen illalla toisella pyöräretkellä kuopuksen kanssa. Ja jumppareitillä ajoin ihan läheltä oranssinpunaisia marjapensaita. Tuntui kuin olisin ollut sisällä kauniin elokuvakohtauksen kamera-ajossa.

3. Telkkari ei ole läpeensä paha. Me katsoimme taas Dancea ja se inspiroi minua ja poikia monella tavalla. Tanssimme. Ja minä suunnittelen mitä juttuja voisin kokeilla töissä lasten kanssa, sitten kun olen taas niissä kuvioissa.

4. Syötiin tähteitä. Paistettua riisiä, jota jäi päivänä eräänä sushinteosta. Ja seassa munakasta, ja tofua, niin ikään kahdelta eri aiemmalta aterialta. Perjantaista lasagneakin oli vielä, vaikka parhaani olen tehnyt ja apuakin pyytänyt.

5. Pojat tykkää merilevästä. He pärjäisivät hyvin Japaninmatkalla. Mutta ensin unelmana on tämä Euroopanmatka, jonka matkakassan kartuttamisessa pojat ovat liikuttavasti mukana.

6. Lapsille voi ja kannattaa puhua ihan oikeistakin asioista. Ei ahdistella, mutta rauhallisella tavalla. He vaikuttavat viisailta ja perheen valintoja ja meininkiä on sitten paljon helpompi perustella. Esikoinen tietää, että Meksikonlahdella on karmea luonnonkatastrofi käynnissä. Ja että lentokoneista ja muista tulee paljon pahoja käryjä. Ja että joulupukilta ei voi toivoa saavansa mitä tahansa, sillä ne kaikki lahjat on jonkun meistä ostettava. Ja että matkarahojen eteen voi keksiä monenlaista.

7. Olen menossa joulumyyjäisiin. Teimme tänään myyntiin sienipelejä ja leikkasimme "keppiseeprojen" osia. Myyjäisten järjestäjä sanoi puhelimessa, että jos lapsia tulee mukaan, on toivottu, että he tulisivat tonttuasuissa. Esikoisesta se kuulosti huipulta. A) Hän pääsee mukaan ja B) Hän saa pukeutua tontuksi. Nyt hän suunnittelee, kuinka toimisi, kuinka saa hänelle ja veljelleen parrat ja mitä jos tulee muitakin tonttuja, kätteleekö hän kaikkia.

8. Mietin, menikö joku tuttu tänään kihloihin. Enkä heti muistanut omaa kihlajaispäivääni, saati vuotta. Tapahtumat ja tarinat kyllä. Olen niin pulassa dementiatesteissä, jos niissä kysellään presidenttejä ja vuosilukuja vielä sittenkin, kun olen oikeasti vanha. Ne eivät nytkään ole hallussa, saati kun muisti entisestään alkaa takkuilla.

9. Miehen ja minun mielialat menee usein arkena aalloissa. Kun minä olen energinen ja aurinkoinen, hän jurottaa enkä tiedä ollenkaan mikä häntä painaa. Ja kun minä olen apea, hän tökkää kainalon alta ja puhuu ärrin-murrin kekseistä. Tänään olin meistä se hilpeämpi, mies vähäsanaisempi.

10. Rakastan miestäni ja poikiani. Yhdessä ja erikseen. Kuopukselle kuiskasin, että "äiti rakastaa teitä aina. Maanantaina, tiistaina, keskiviikkona, torstaina, perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina."
"Entäs huomenna", hän kysyi.
"Silloinkin kulta. Eilen, tänään ja huomenna, äiti rakastaa teitä ihan aina."

Ei kommentteja: