lauantai 25. heinäkuuta 2015

On ihmisiä, joista on osattava päästää irti

Lomailtuani ihmisten kanssa, joista haluan pitää ikuisesti kiinni, haluan kirjoittaa, että on myös heitä, joista on osattava päästää irti.
Tämä liittyy tämän matkan oppeihin ja oivalluksiin. Muttei siis näihin ihaniin ihmisiin, joiden kanssa sain ryhmitellä ja kasailla ajatuksiani kesäisessä Kööpenhaminassa. Ja juuri lähtöä ennen Kalliossa.

Nyt minun ei edes tarvitse tehdä mitään tai olla tyly tai lopullinen. Etsiskelen ja tutkiskelen näitä uusia tunteita, jotka seuraavat sitä ajatusta, että en väkisin riipu enää vanhassa.

Neuvoin kerran yhtä ystävääni miettimään, onko ihmistä, jota han ikävöi, edes oikeasti olemassa. Vihdoin ymmärrän tarvitsevani itse omaa neuvoani. Ja koska aika on hoitanut omaa tehtäväänsä mallikkaasti, olen valmis katsomaan, mitä tapahtuu, kun minäkin lakkaan roikkumasta.

Aukeaa uutta tilaa. Kirkastuu entisestään se, mille haluan antaa aikaa. Mitä haluan muistaa. Ketkä haluavat kanssani elämäänsä jakaa. Olen kiitollinen, että heitä on isoksi iloksi asti.
He, jotka haluavat mennä, tietenkin minun on päästettävä. Kuinka tämäkin yksinkertainen  asia voi olla minulle vasta nyt näin päivänselvä.

Koska olen minä ja vasta tässä.

***
Ekana aamuna kävimme ystäväni kanssa kaksin aamupalalla vakiokahvilassa.
Ja prinsessan kanssa ruokakauopassa.
Poikaporukan kanssa lähipuistossa.
Lounas ystävien ihanassa kodissa. Kesän parasta jäätelöä ihanan lehden ohjeella.
Pieni korttelikierros ennen japanilaista illallista.
Päivän päätteeksi tuopin jälkeiset drinksut, jonka jälkeen tunsin ehkä olevani aavistuksen jo humalassa, jos sen näin kauniisti voisi kuvailla.
Näin yön tulon keittiön sohvalta, ystävän vierellä jutellen ja istuksien.

 Kööpenhaminan taivas oli kaunis.

2 kommenttia:

Johanna kirjoitti...

Viisaita ja ajatuksia herättäviä lauseita. Kirjoitat joka aiheesta aina niin, että on pysähdyttävä miettimään ja kuuntelemaan.

Kööpenhamina on lempikaupunkini. Olisikohan mahdollista nähdä kuvia siitä ystäväsi köpiskodista? Pliis!

Joola kirjoitti...

Kiitos Johanna.

Oi, olisi ihana kuvaraportoida ystäväni kodista sikäli, että se on aivan ihana ja köpisläinenkin, mutta a)se on ystäväni & hänen perheensä koti ja b) mulla ei oo siitä kodista sellaisia varsinaisia"kotikuvia". Eli eipä ole mahollista.

Suosittelen tanskalaisia sisustuslehtiä:). Bolig liv ja Bolig Magasinet esimerkiksi.